تراکتور
تراکتور
تراکتور 606

تجربیات یک کشاورز ( رانندگی با تریلر و تراکتور در سراشیبی تند و گیر کردن تراکتور در گل و لای )

سایت تراکتور در تلاش است تا هر روز به شما کشاورزان خدمتی جدید و کاربردی را ارائه کند. در این مقاله ما تجربیات یک کشاورز را که با موفقیت توانسته در شرایط سخت تراکتور خود را به خوبی هدایت کند و از یک شرایط بحرانی تراکتور خود را خارج کند برای شما ارائه داده ایم.

 

رانندگی با تریلر و تراکتور در سراشیبی تند و گل و لای

در این قسمت میخوام به این مبحث بپردازم که وقتی در یک مسیر خطرناک هنگام بالا رفتن از شیب تراکتور خالی و هنگام پایین اومدن بار داریم چه بکنیم. مدتها قبل داخل جنگل برای جابجایی چوب از چارپایان استفاده میشد و از اونجایی که تراکتور امکان تردد نداشت صاحبان چهارپایان تا میتونستن و هر چقدر میتونستن پول میگرفتند. البته این رو هم بگم که ورود به جنگل با تراکتور باعث اسیب رسوندن به طبیعت میشه ولی این آسیب با تجربه ای که اینجانب دارم با چهارپایان برابر است. یک منطقه ای بودش که باید میرفتی بالای کوه و اونجا بار میزدی می آوردی پایین. ما هم وسوسه شدیم به پیمانکار طرح پیشنهاد دادم که نصف پولی که به چهارپا به ازای هر تن بار میدی رو به من بده من برات بیارم. اولش پیمانکار بهت زده شده چونکه جابجایی چوب با تراکتور خیلی به نفع پیمانکارهاست بعدش برگشت بهم گفت که خیلی خطرناکه اگر قرارداد ببندیم و همه خطرها رو مسئولیتش رو بپذیری من مبلغ بیشتری هم بهت میدم. منم قبول کردم و روز اول رفتم مسیر کاملا خشک بود و رسیدم بالای کوه و شروع به بارگیری کردم، هنگامی که میخواستم پایین بیام دیدم واقعا شیب خیلی زیاد هست و گاها شیب صد در صد یا همون زاویه چهل و پنج درجه میشد. بنده هم اینطور مواقع اگر با تریلر باشم جلوی تایرهای تریلر یک جفت آهن سه گوش درست کردم که به شاسی با زنجیر قوی وصل میشه رو میندازم زیر تایرها، لازم به ذکر هست که اینطور مواقع حتی ترمز تریلر هم نمیتونه شما رو نگهداره و مثل این میمونه که در یک منطقه با شیب زیاد که فقط با گاو اهن میشه پایین رفت بدون گاو اهن پایین برید میبینید چه اتفاقی میفته. من هم هم ترمز تریلر داشتم و هم از این اهنهای سه گوش. خلاصه این آهنها یا به اصطلاح خودمون دنده پنجها رو انداختم و تایرهای تریلر رو اوردم روی اونها. بعد شروع کردم به پایین رفتن و موقعی که پایین میرفتم آهنها مثل گاو اهن زمین رو شخم میزدند و بعد رسیدم به جایی که شیب خیلی کم شد، رفتم دنده پنجها رو آزاد بکنم دیدم که امکان نداره و هر چقدر رو به عقب زور زدم تریلر عقب نرفت تا دنده پنج ازاد بشن. به هر ترتیبی که بود دنده ها رو ازاد کردم ولی کلی از وقتم رو گرفت. سرویس اول رو که رفتم نشستم فکر کردم اگر زمین کمی لیز بشه و هر بار بخوام کلی وقت صرف ازاد کردن دنده پنج بکنم کلی از وقتم گرفته میشه. نشستم و تو همین فکر بودم که چه بکنم ناگهان یادم از این افتاد که مسیر رو عقبی بیام که البته فکر کاملا احمقانه ای بود تو این شیب عقبی اومدن واقعا خطرناک بود و فرمان از دستم در میرفت. کلی فکر کردم و اخر به این نتیجه رسیدم که به جای اینکه عقب بیام جای دو تا چرخ بزرگ رو عوض کنم تا سمت عاجها برعکس بشه. و فردا صبح که اومدم به بچه ها گفتم که چرخها رو باز کنید و جابجا بکنید و اینکار انجام شد. از اونجایی که موقع بالا رفتن عاجهای تراکتور عکس شده بود میترسیدم من رو بذاره با دنده سبک و بدون دیفرانسیل منظورم با استفاده از قفل کن دیفرانسیل هست بالا میرفتم و دیدم بدون بار به اسونی بالا میره. رفتم و بار زدم و شروع کردم به برگشتن که اینبار نمیخواستم از دنده پنج استفاده بکنم، قبل از اومدن به پایین رفتم و دنده پنجها رو از به وسیله یک طناب که از داخل لوله میگذشت وصل کردم تا اگر خدایی ناکرده وسط راه تریلر تراکتور رو هل داد طناب رو بکشم و دنده پنجها ازاد بشه. با ترس بسیار زیاد شروع به پایین اومدن کردم ترمز تریلر هم گرفته بودم و اومدم رسیدم به جایی که شیبش خیلی زیاد بود، وسطهای راه بود که دیدم یکی از چرخها قفل شد و شروع به سر خوردن کرد خوشبختانه وقتی عاج چرخها برعکس میشه دیگه حالت چرخش معکوس پیش نمیاد من هم اولین بارم بود که از چنین شیبی با تریلر سنگین پایین می اومدم، کمی کلاچ رو گرفتم تا لاستیکی که سر میخوره سرعتش با سرعت تراکتور یکی بشه و کمی نیم کلاچ کردم چرخی که سر میخورد دوباره سرعتش به حالت اول برگشت بنده هم اونقدر ترسیده بودم که یک پام رو روی کلاچ گذاشته بودم و طوری ایستاده بودم که اگر تراکتور فرار بکنه ساسات رو بکشم و بپرم پایین ولی دیدم معکوس کردن عاجها توی سرازیری مثل یک معجزه میمونه و تا وقتی که به کفی رسیدم هیچ جای دیگه اذیت نشدم. بعد از این دیگه ترسی نداشتم و دیدم که راننده های تراکتورهای دیگه هم اومدن که کار بردارن ولی وقتی که مسیری که من ازش پایین میرفتم رو میدیدم میگفتن این دیوانگیه و هزار حرف دیگه و میترسیدن و میرفتن. البته این رو بگم ترسیدن دوست ادم هست و من هیچ وقت هیچ کاری رو بدون فکر انجام نمیدم و در طول مسیر فکر میکنم اگر فلان اتفاق پیش بیاد چیکار کنم و از هر نظری مجهز بودم و کارم به هیچ وجه دیوانگی نبود ولی راننده ها هیچ وقت به جهت عاجهای چرخم دقت نمیکردن. یک روز هنگامی که توی یوتیوب گشت میزدم عبارت فارستی تراکتور رو زدم و دیدم که شرکتهای جاندیر و والترا برای کار کردن توی جنگل حتی تریلر وسایلشون هم دیفرانسیل داره و این یک فکر خوبی بود بنده هم فکر کردم اگر بتونم از پی تی او کمک بگیرم و یک دیفرانسیل برای تریلر بذارم خیلی پول خوبی میتونم با اینکار در بیارم. من هم اومدم یک شافت از پی تی او به جلوی تریلر وصل کردم و اونجا یک گریبکس گذاشتم و طوری محاسبه کردم که سرعت چرخ تریلر و تراکتور یکی بشه خوشبختانه فرگوسن یک حالت گرند اسپید داره و میشه سرعت چرخ رو با سرعت تراکتور میزان کرد. به عنوان دیفرانسیل هم از دیفرانسیل دسته دوم نیسان استفاده کردم بعد از اون موقع وقتی جایی صعب العبور میرم و اهرم گرند پی تی او رو میزنم انگار که تراکتور کشنده نیست و تریلر خودش تراکتور رو هل میده. خیلیها عاشق تریلر شده بودن و حاضر بودن با قیمتهای خوبی بخرن و بنده هم یک تریلر دیگه درست کردم و هر کس میخواست ازش مدتی وقت میخواستم و بعد از مدتی تریلر رو بهش تحویل میدادم.

تجربیات یک کشاورز ( رانندگی با تریلر و تراکتور در سراشیبی تند و گیر کردن تراکتور در گل و لای )

گیر کردن تریلر در گل و یا یک لایه نرم

با سلام خدمت دوستان عزیز.از این به بعد دوست دارم بیشتر بصورت خاطره مطالب رو بیان بکنم چونکه اینطور به نظرم جذابیتش بیشتر میشه. این که اینجانب بیشتر در مورد تریلر صحبت میکنم به این خاطر هستش که توی اینترنت مطالب در این مورد کم هست، و اینجا میخوام به این مطلب بپردازم که وقتی جایی گیر کردیم چه بکنیم؟ گاها اتفاق میفته که بار سنگین پشت تراکتور هست و ما میخوایم از یک منطقه رد بشیم و می رسیم به نقطه ای که تریلر به علت بیشتر بودن فشار روی چرخهایش داخل لایه نرم فرو میره و باعث میشه تراکتور دیگه نتونه کشنده خوبی باشه. اولین کاری که اینطور مواقع باید بکنیم این هستش که پیاده بشید و شرایط رو بسنجید و ببینید که علت متوقف شدن تریلر چی هستش. اگر به وسیله ای دسترسی داشتید که چه بهتر میتونید بهش بگید بیاید شما رو بکشه ولی مواقعی پیش میاد که حتی یک لودر یا وسیله سنگین قوی هم نمیتونه به شما کمک بکنه. یکی از خاطرات بنده گیر کردن توی خاک رس بودش. متاسفانه خاک رس خاصییت اببندی خوبی داره و وقتی خشک هست خیلی مطمئن هست نسبت به خاکهای دیگه ولی گاها پیش میاد که از یک محیطی اب رد شده و به طور موضعی خاک سست میشه، بنده هم بار سنگینی داشتم رفتم که از یک قسمت جاده رد بشم و جالب اینکه هیچ شیبی هم نداشت، یک مرتبه دیدم لاستکی جلوی تراکتور خیس شد بنده اینطور مواقع با سبکتر کردن دنده و گاز زیاد خطر رو معمولا به کمترین مقدار میرسونم و به محض اینکه دیدم لاستیک جلوی تراکتور خیس شد دنده رو سبکتر کردم و گاز رو تا اخر فشار دادم ولی کار از کار گذشته بود و خاک خیلی سست تر از اون چیزی بود که من فکر میکردم و رفتم و وقتی تریلر به منطقه سست رسید تراکتور گیر کرد و حتی یک سانت هم دیگه جابجا نمیشد. اینطور مواقع من هیچ فشاری نمیارم و میام پایین تا بررسی کنم، دیدم که تریلر تا شاسی داخل گل بود و چنان خوابیده بود که حتی نمیشد تریلر رو از تراکتور جدا کرد. خوشبختانه اونجا تراکتورهای زیادی و لودر بودش که بتونه کمکم بکنه ولی دو تا تراکتور رو بستم به تراکتور خودم گفتم که بکشید و تراکتور حتی یک سانت هم تکون نخورد. بعدش لودر هم گفتم بیاد از عقب کمک بکنه و هل بده بنده رو رفت که شاسی رو بلند کنه مانع کارش شدم چون که زیاد دیدم که اینطور مواقع شاسی میشکنه و من گفتم که با فشار کم از زیر تریلر بلند بکنه و به جلو فشار بیاره و شدیم سه تراکتور بعلاوه یک لودر، همه اماده شدن و بنده هم نشستم متاسفانه بار سنگین بود و خاک خیلی چسبنده بود لودر نمیتونست پاکتش رو بالا بیاره تا زور میداد عقب لودر بلند میشد و بکسوات میکرد. همه نا امید شده بودیم. اینطور مواقع بنده اونقدر جک میزنم تا چرخها رو ازاد بکنم ولی خاک رس خیلی حالت ارتجاعی داره وقتی جک میزنی کامپکت میشه و وقتی جک رو خلاص میکنی دوباره برمیگرده سرجاش. دیدم که شرایط بده و اخر وقت بود به نیروها گفتم که مسیر اب رو تغییر بدن تا حداقل منطقه خشک بشه. فرداش که برگشتم دیدم دوباره همین حالت هستش و بی خیال شدم و روز بعدش اومدم. دیدم که زمین خشکتر شده منم با بیل جلوی چرخها رو باز کردم و با پتک به نیروها گفتم اونقدر جلوی لاستیکهای تراکتور و تریلر رو بکوبند تا زمین سفت بشه و اینکار رو کردیم. هر چی فکر کردم دیدم با کشش مستقیم نمیتونم تراکتور رو در بیارم و تصمیم گرفتم تریلر رو به حالت چرخشی در بیارم علت اینکار هم این هستش که در این حالت یک چرخ تیکیه گاه میشه و وقتی از مالبند با زاویه میکشی به علت نیروی لنگری که به چرخ دیگه وارد میشه باعث میشه که ازادتر بشه. حداقل طوری شده بود که تراکتور پانزده سانت عقب و جلو میشد بنده هم جک تریلر رو باز کردم ولی از اونجایی که جک به هیچ جای تریلر و زمین گیر نمیکرد مجبور شدم یک چاله بیست سانتی بکنم و همیشه یک صفحه مخصوص واسه جک درست کردم که اینطور وقتها بتونیم از نیروی هیدرولیکی کمک بگیرم. یک سر جک رو دادم زمین و سمت دیگرش رو به وسط تراکتور بستم و وقتی جک شروع به باز شدن شد باعث شد تراکتور رو از زمین بلند کنه و جلوی تراکتور رو هل بده و حد اقل تراکتور و تریلر پنجاه درجه زاویه گرفتند. بعدش جک رو باز کردم و متاسفانه وقتی جک باز میشه باید با یک وسیله سنگین دوباره به حالت اولش برگردوند که همه رفته بودند. منم ترمزها رو باز کردم و اونقدر با ترمز تک عقب و جلو کردم که زاویه بیشتر شد و یک چرخ رو که کامل تیکیه گاه کرده بودم و جلو و عقبش رو تا بست سانت بستم که نتونه تکون بخور. خدمت دوستان عزیز عرض بکنم که این نیروی لنگری اینقدر زیاد هستش که باور میکنید با اینکه تراکتور با ترمز تک بود و با زاویه فشار میاورد چرخی که ازاد بود خلاصه چرخید و و تراکتور صدوهشتاد درجه چرخید بعدش نوبت به چرخ دیگه رسید و واسه این یکی فقط نیم متر کافی بود بنده هم رحمی به تراکتور نکردم از اونجایی که موتور قوی ای داشت دنده سبک گذاشتم و قفل کن رو گرفتم و با گاز اونقدر عقب و جلور رفتم تا تراکتور رو درش اوردم، تریلری که با سه تراکتور و یک لودر در نیومد با یک تراکتور در اومد. اینطور وقتها که با حقه وسایل رو در میارم خیلی خوشحال میشم و واقعا نا امیدم با یک خوشحالی کامل به اتمام رسید. نکاتی که میشه اینطور وقتها استفاده کرد زیاد هست اول از همه باید کاری بکنید که شاسی و چرخها ازاد بشن بعد اگر تراکتور ازاد نشد یک کم کمپرس تریلر رو بالا بدید و وقتی که تریلر سی درجه زاویه گرفت زیر بین بدنه تریلر و زمین یک الوار قرار بدید البته این واسه تریلرهای محکم جواب میده بعد کمپرس رو بخوابونید چرخ میاد بالا و میتونید زیر چرخ رو پر کنید. ولی اگر نتونستید اینکار رو بکنید و میتونستید از جک تریلر کمک بگیرید چون که قدرت زیادی داره و میتونه کلا از حالت بد درتون بیاره البته اگر تریلر رو بشه خالی کرد بهترین راه اینه که اول خالیش کنید چون که خالی و پر کردن تراکتور زحمتش کمتر هست ولی اگر باری دارید که نمیشه خالی کرد و تعهد دارید و یا یک وسیله سنگین دیگه ماننده کمپرسورهای سنگین بود همه جوانب امر رو در نظر بگیرید ولی این رو بدونید که اگر بخواهید که یک وسیله گیر کرده رو درش بیارید و اراده کافی داشته باشید در میاد و ازاد میشه. بعنوان مثال چند ماه پیش پدرم تراکتور رو جایی گذاشته بود توی سراشیبی و برف شروع به باریدن کرده بود و زمین سست شده بود و تراکتور لیز خورده بود و نزدیک پانصد متر رفته بود ته دره و هیچ وسیله ای نتونست کمک کنه و تنها نتیجه ای که رسیده بودیم این بود که تراکتور رو قطعه قطعه بکنیم و درش بیاریم. ولی از اونجایی که دوست نداشتم این کار رو بکنم، و خوشبختانه منطقه ما درخت زیاد داره تراکتور رو با جرثقیل دستی کشیدم بالا و این حادثه بدترین حادثه ای بود که پیش اومده بود همه میگفتن حداقل پانزده میلیون باید خرج بکنم تا تراکتور رو در بیارم ولی با یک فکر ساده و با صد هزار تومان، تراکتور رو از قعر دره بالا کشیدم.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *